EN / SVE / FI

Miten aikuisen kannattaa käyttää alkoholia

Share Button

Sisällys

Vähemmän on parempi- vanha viisaus pätee myös alkoholiin.

Alkoholi on riippuvaisuutta aiheuttava karsinogeeni (syöpää aiheuttava aine).
On hyvä myös muistaa, että alkoholi aiheuttaa usein haittaa myös muille kuin juojalle itselleen.
Esimerkiksi humalassa ajavat aiheuttavat vuosittain noin 100 kuolemaa ja 1 000 vammautumista Suomessa.
Alkoholi on aine jonka kanssa kannattaa jokaisen olla varovainen.

Aikuisille on 2 hyvää tapaa käyttää alkoholia:

  • todellinen kohtuus
    • joskus pari lasia viiniä/olutta/drinkkiä kerrallaan
    • ei humalajuomista
    • alkoholinkäytön riskit itselle ja muille jäävät pieniksi
  • raittius
    • hyvä valinta kenelle tahansa
    • alkoholiriskejä ei ole

 

Alaikäisten ei kannata käyttää alkoholia ollenkaan. Aikuisten tulisi tehdä parhaansa että nuorten on helppoa valita päihteettömyys.

Ihmettelyä:

Mikö on turvallisin  tapa käyttää alkoholia?

Täysin turvallista tapaa ei ole. Alkoholi on mm samassa syöpävaarallisuusluokassa kuin asbesti ja tupakka.

Terveyden kannalta turvallisin tapa on olla juomatta lainkaan.

Alkoholi liittyy n 60 erilaiseen sairauteen ja tautiin ja melkein kaikkien riski kasvaa käytetyn määrän myötä.

Sen vuoksi vähemmän alkoholia on parempi.

Kestääkö nuoret alkoholia aikuisia paremmin?

Ei, aivot kehittyvät 25 ikävuoteen asti  ja sen takia alkoholi on erityisen haitallista nuorille.

Nuorena aloitettu alkoholinkäyttö myös ennustaa alkoholiongelmia myöhemmin elämässä.

Eikö punaviini ole terveellistä?

Tutkimukset ovat osoittaneet kohtuukäyttäjillä pienempää riskiä sairastua sydänsairauksiin ja 2- tyypin diabetekseen, mutta vain keski-ikäillä ja sitä vanhemmilla. Alkoholiriskit ovat kuitenkin tätä hyötyä suuremmat. Tämä ikäryhmä saa paremmat ja riskittömät terveysbuustit liikunnasta ja terveellisestä ruuasta.

Käytän alkoholia kohtuudella, onko siitä haittaa? 

Myös kohtuukäyttäjät huomaavat terveyshyötyä kun vähentävät juomista tai lopettavat alkoholinkäytön. Unenlaatu parenee ja aamulla on virkeämpi olo.

Myös painonhallinta helpottuu.

(Lähde http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/alcohol-use/data-and-statistics/q-and-a-how-can-i-drink-alcohol-safely

Share Button
Facebook Twitter
Instagram Slideshare